Gretchen

en komedi av lutz hübner


”GRETCHEN” flyttar in på Teatermuseet!


Föreställ dig att få en smygtitt bakom kulisserna på en teaterrepetition – en värld fylld av kreativa idéer, kaos, passion och ibland ren galenskap!


Efter fantastisk publikrespons i samband med föreställningarna på Bastionen och efterföljande samtal med inbjudna gäster inom scenkonsten, flyttar THEATRON vidare till Malmös minsta och intimaste scen, mitt i stan, Teatermuseet.


I ett samarbete mellan Teater THEATRON och Teatermuseet i Malmö, bjuds Malmöpubliken in till att vid fyra tillfällen genom komedin GRETCHEN av Lutz Hübner bevittna hur en rad olika typer av regissörer och skådespelare tolkar en och samma scen, nämligen ”kammarscenen” ur Goethes Faust.


Efter några av föreställningarna erbjuder vi konstnärliga samtal med inbjudna gäster inom scenkonstområdet för att ta del av deras erfarenheter av konstnärliga processer och maktspel under repetitionerna. Vi vill även öppna upp för publikens tankar och reflektioner med möjlighet att ställa frågor till gästerna.


måndag 31/3:  Jan Mark, dramaturg på bl.a. Skånska Teatern i Landskrona, Folkteatern i Gävleborg. Den största produktionen han var dramaturg för var "Den stora vreden". Därefter har han frilansat, bland annat skapade han tillsammans med regissören Lars Rudolfsson den slutliga versionen av Björn Ulvaeus och Benny Anderssons musikal "Kristina från Duvemåla".


tisdag 1/4: Ronny Danielsson, regissör, var med om att bygga upp Studioteatern i

Malmö, en av Sveriges största proffs/amatörteatrar, som specialiserade sej på att göra

teaterproduktioner i alternativa spelmiljöer i nära samspel mellan amatörer och professionella artister. Ronny har regisserat vid bl.a. Malmö Stadsteater, Helsingborgs Stadsteater, Stockholms Stadsteater, Kungl. Dramatiska Teatern, Göteborgsoperan samt Göteborgs Stadsteater.


tisdag 8/4: Viveka Olofsson, clown, var tidigare konstnärlig ledare vid Clownronden och Clownen Viveka. I över 40 år har Viveka fått barn och vuxna att skratta. Hon har uppträtt i

hela Skandinavien, turnerat i Tyskland och clownat så långt bort som Hongkong.


torsdag 24/4: Helena Röhr, regissör, dramatiker, dramaturg. Verksam inom opera, musikteater, musikal, teater och konserter. Hon har arbetat på flera teatrar, operahus och konserthus i Sverige, Tyskland och Vietnam.


Längd på eftersamtalen: ca 40 minuter.


Varmt välkomna!

> OM GRETCHEN


I Lutz Hübners charmiga och skarpsinniga pjäs GRETCHEN försöker olika regissörer och skådespelare tolka och framföra "kammarscenen" ur Goethes Faust. Detta leder till en kavalkad av komiska missförstånd, absurda konflikter och rörande insikter som både roar och berör.

> OM FAUST


"Faust" av Johann Wolfgang von Goethe är ett av världslitteraturens mest kända verk. Den lärde Faust sluter en pakt med djävulen Mefistofeles i sin jakt på kunskap och mening. Han lockas av kärlek, makt och njutning men dras också in i tragedi, särskilt genom sitt förhållande med den oskyldiga Gretchen, vars liv förstörs av deras kärlek.Verket utforskar teman som frestelse, skuld och frälsning och speglar människans eviga strävan efter insikt och lycka.

> OM DRAMATIKERN


Lutz Hübner (född 1964) är en tysk dramatiker, regissör och skådespelare. Han är en av Tysklands mest spelade samtida pjäsförfattare och är känd för pjäser som "Herz eines Boxers", "Gretchen" och "Frau Müller muss weg". Realistiska och samhällskritiska dramer som ofta tar upp aktuella sociala frågor, såsom ungdomsproblem, skola, integration. Hans stil kännetecknas av skarpa dialoger och humor, samtidigt som han behandlar allvarliga ämnen. Hübner har mottagit flera priser, bland annat det tyska ungdomsteaterpriset 1998 och ASSITEJ:s författarpris 2011.

> PRODUKTIONSINFO


På scen: Suzanna Santrac, Emma Stocke och Zeljko Santrac

Regi: Karin Kickan Holmberg

Musik: Jonatan Sersam

Översättning: Jan Mark

Scenografi & kostym: Ensemblen

Förlag: Hartmann & Stauffacher GmbH, Köln

Foto: Riki Virc

Grafisk design: ZTARK


Föreställningens längd: ca. 80 min.


Premiär 5 mars 2025 kl 19.00 på Bastionen

Spelperiod i Malmö på Bastionen: 5 mars - 16 mars 2025

Spelas på Teatermuseet i Malmö 31 mars, 1 april, 8 april, 24 april 2025


Biljetter:

https://www.kulturcentralen.nu/evenemang/gretchen-0


Med stöd av Malmö Stad, Konstnärsnämnden och Statens Kulturråd

> PRODUKTIONSINFO


Turné hösten 2025 och våren 2026.


Målgrupp: Vuxna, från 15 år

Längd: Cirka 80 minuter.

Lokalmått: 6 m x 6 meter fri, 3,5 meter fri takhöjd över hela scenytan.

Mörkläggning: Ja

Bärhjälp: Ja, två vuxna personer med god kunskap om lokalen behövs under 1 h vid bygg och rivtiden.

Byggtid / rivtid: 2h/1,5 h.

Pris: 16 900 kr föreställning. (25 % moms tillkommer). Utanför Skåne tillkommer resekostnader och övernattning vid behov.

Bokningar på info@teatertheatron.se eller 0708 82 59 21

> REGISSÖRENS TANKAR


Regissörens tankar

När Zeljko och Suzanna ringde och frågade om jag ville regisseraGretchenblev jag glad – och lite fundersam. De hade ju satt upp den redan 2007 på Operaverkstan i Malmö. Mycket vatten, bland annat Metoo, har runnit under broarna sedan dess. 2007 är kanske inte så länge sedan, men tillräckligt för att texten skulle behöva en del uppdateringar. Nuet rör sig trots allt snabbare än det förflutna.

Med hjälp av Jan Mark, som även har översatt stycket, tog vi fram dammvippan. Situationerna och karaktärerna är ju fortfarande giltiga. Under min fyrtioåriga karriär har jag själv upplevt många av de repetitionssituationer som skildras. Och med Emma, Zeljko och Suzanna vid min sida frågar jag mig ibland hur jag egentligen har stått ut med sådant!


Men hierarkier och icke-konstruktiva strukturer finns på alla arbetsplatser, mer eller mindre synliga och tydliga. Kanske är det så att vi inom scenkonsten, som ofta använder våra känslor som arbetsmaterial, blir extra mottagliga för dem.

Lutz Hübners drastiska text presenterar dråpliga, tillspetsade och uppförstorade scener och ger oss en glimt av den utsatthet det innebär att vara skådespelare.


Genom Emmas känslomässiga vighet, Zeljkos härliga vildhet och Suzannas charmigt hejdlösa gestaltning har jag fått en djupare förståelse för hur det egentligen kan gå till under repetitionerna...!


Trots det tuffa ekonomiska kulturklimatet för fria grupper, för unga nyutexaminerade skådespelare och för hela kultursektorn säger vi:

Vi ska fortsätta!


- Karin Kickan Holmberg, Malmö 4 mars 2025