Den Vita Kråkan

DEN VITA KRÅKAN – EICHMANN I JERUSALEM

av Donald Freed

Varför sätter vi upp ”Den vita kråkan”?

Vi sätter upp pjäsen för att försöka förstå människans komplexa natur. Ändrade förutsättningar i vårt liv kan snabbt förändra hur vi ser på rätt och fel.

Varför är vi människor benägna att under vissa förhållanden utföra bestialiska handlingar? Varför följer vi blint en makthavare som beordrar skändning av och masslakt på människor?!

Pjäsen konfronterar det som är svårast för oss: att föreställa sig att vi alla bär på en närhet till ondska.Vi vill öva oss att inte lyda order!



































Längd: 1,50 h, inklusive 20 minuters paus.

Skandinavisk urpremiär: 13/2 2015

Pressbilder finns på vår flickr sida i olika storlekar, foto av Henrik Rambe: https://www.flickr.com/photos/rikiv/sets/72157650224615069/

Trailer: http://youtu.be/aZwNP7mCMuEThe

Trailer with english subtitles: https://vimeo.com/116786172














RECENSIONER

Sydsvenskan 13/2

Svenska Dagbladet 18/2 2015

Skånska Dagbladet 15/2 2015


Med bidrag och stöd från Kulturrådet, Konstnärsnämnden, Region Skåne, Malmö Stad & ABFArrangeras av Ängelholms Riksteaterförening, Simrishamns Riksteaterförening, Kristianstad Teaterförening och Lunds Teaterförening i samverkan med VASS - scenkonst som vågar! www.vass-scen.se

OM PJÄSEN

Pjäsen utspelar sig 1960, strax innan Adolf Eichmanns rättegång för sina brott under andra världskriget. Vi möter två karaktärer: Eichmann som bygger på en verklig person, och Dr Baum som är en fiktiv person byggd på verkliga händelser. Dr Baum har fått tillåtelse av israeliska polisen att förhöra Adolf Eichmann under inspelning i enskilt rum. Eichmann tror från början att det har med hans rättegång att göra och deltar villigt i samtalet. Efterhand förstår han att Dr. Baum, som är psykolog, utför ett experiment på honom. Hon vill förmå honom att erkänna sitt personliga ansvar i förintelsen, inte bara sitt brott som tjänsteutövare och militär. Adolf Eichmann anses vara den utförande tjänstemannen i Hitlers plan för ”den slutgiltiga lösningen”. Det finns likheter med dagens Europa i kris med det Tyskland som på 30-talet lät Hitler staka ut en väg ur krisen, med katastrofala följder.

Zeljko Santrac blev hösten 2015 nominerad till KvPs Thalia- pris och fick hedersomnämnande för sin rolltolkning av SS-officeren Adolf Eichmann av en jury bestående av: Theresa Benér (ordf) teaterkritiker, Lars Gustaf Andersson, professor filmvetenskap, Matti Edén, musikkritiker, Boel Gerell, författare och teaterkritiker, Rikard Loman, lektor Teaterns teori och praktik och teaterkritiker. Se mer.

Pjäsen konfronterar det som är svårast för oss: föreställningen om att vi alla bära på en närhet till ondska. Den handlar om krigsförbrytaren Adolf Eichmann, den ansvarige utföraren av Hitlers plan för Förintelsen, ”den slutgiltiga lösningen”.

I samarbete med VASS – scenkonst som vågar


”I Teater Theatrons och regissören Tomas Lindström version förvandlas mötet till en gastkramande kamp utan given vinnare. Med denna pjäs har de uppnått en veritabel fullträff, skrämmande aktuell och visuellt drabbande med sitt på en gång slutna och vidöppna rum centralt placerat i salongen, ett kammarspel under hotet av galgen och taggtråden. I rollerna slår det gnistor mellan kärnämnena Suzanna Santrac och Zeljko Santrac, i en uppgörelse som skickligt blottlägger logiken också i det mest omänskliga.” – Boel Gerell, Sydsvenskan